راهنمای خرید کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی از ابزار بسیار ضروری است که در بخش دندانپزشکی برای انجام اغلب فعالیت‌های روتین این حرفه از آن بهره گرفته می‌شود. انواع مختلفی از کمپرسورهای دندانپزشکی در بازار وجود دارد که در پارامترهای گوناگونی دارای تفاوت‌های اساسی هستند.
در ادامه ی مقاله به بررسی و راهنمای خرید کمپرسور دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

 

کمپرسور دندانپزشکی چیست؟

استفاده از هوای فشرده یکی از نیازهای اساسی در صنعت دندانپزشکی است که اغلب برای ضدعفونی تجهیزات، تمیز کردن اینسترومنت‌ها و یونیت دندانپزشکی و دهان بیماران تقاضا می‌شود؛ به همین دلیل کیفیت آن در خروج هوای پاک بسیار مهم است.

کارکرد کمپرسور دندانپزشکی شامل تولید مقدار معینی هوای فشرده خشک و تمیز برای مصارف پزشکی است و بدین منظور می‌بایست از کمپرسور بدون روغن (oil free) یا کم روغن(oil less)  استفاده کرد؛ زیرا در نوع کمپرسورهای روغن احتمال ترکیب با روغن و به خطر افتادن سلامت افراد وجود دارد.

از اجزای کمپرسور دندانپزشکی می‌توان به الکتروموتور کمپرسور، مخزن هوای فشرده کمپرسور، شیر(سوپاپ) اطمینان کمپرسور، شیر یکطرفه کمپرسور، شیر برداشت (فلکه) کمپرسور، فیلتر هوا کمپرسور، گیج فشار(مانومتر) کمپرسور، کلید قطع و وصل(پرشر سوئیچ) کمپرسور، شیر(پیچ) تخلیه آب کمپرسور، چرخ، شیر تخلیه آب، شیر گازی خروجی هوا، لاستیک پایه، دسته، پیچ تنظیم دسته، حفظ تسمه، درپوش تخلیه روغن، تسمه، مانومتر، سوپاپ و … اشاره کرد.

کمپرسور یدک جزو دستگاه‌های ضروری در دندانپزشکی است. توجه داشته باشید همواره وجود یک کمپرسور یدک در مطب می‌تواند موجب اطمینان خاطر پزشک و حفظ مشتریان و رضایت بیماران شود؛ زیرا هر لحظه امکان از کار افتادن دستگاه وجود دارد.

 

انواع و ویژگی کمپرسور دندانپزشکی:

در دندانپزشکی نیاز به هوای فشرده برای تمیز کردن و ضدعفونی و به حرکت در آوردن ابزارهای دوار از جمله توربین و آنگل و همچنین برای تامین هوای پوار نیازی انکارناپذیر است. قطعات هواساز در کمپرسور دندانپزشکی از جنس‌های غیر فلزی نظیر تفلون صنعتی یا گرافیت تولید می‌شوند و به دلیل ارتباط مستقیم آن با سلامتی انسان، نگهداری و بررسی مداوم سلامت و کارکرد صحیح هر یک از قطعات دستگاه نیازمند توجه بیشتر می‌باشد. نکته ی دیگری که توجه به آن مهم است، فشار مورد نیاز هوای فشرده می‌باشد که می‌بایست حداقل 5 بار باشد و فشار در مخزن از 5 بار پایین تر نیاید.

کمپرسورهای صنعتی دارای دو نوع روغنی و بدون روغن است که بهترین و مناسب ترین نوع کمپرسور برای استفاده در دندانپزشکی کمپرسورهای بدون روغن یا اویل فری می‌باشد. عدم وجود روغن داخل مخزن کمپرسور باعث می‌شود هوای فشرده تولید شده فاقد روغن و سالم تر باشد.

کمپرسورهای بدون روغن دارای طول عمر مفید بیش‌تری هستند و به دلیل ساخته شدن با متریال خاص دارای کیفیت بالایی بوده و در هنگام استفاده کمترین میزان صدای اضافه را تولید می‌کند. همچنین به دلیل استفاده از قطعات غیر فلزی این دستگاه سبک تر از انواع مشابه است و امکان جابجایی و حمل آن فراهم است.

انواع کمپرسورهای باد دارای قدرت فشرده سازی مختلف هستند. طبیعتا استفاده ی مداوم و طولانی مدت از کمپرسور، نیازمند داشتن موتور قوی‌ است. قدرت بین 1 الی 55 اسب بخار برای داشتن فعالیت مطلوب دستگاه کافی است. نکته ی قابل توجه این است که با افزایش شمار ابزار متصل به این دستگاه، کمپرسور نیازمند داشتن موتور قوی تری برای رساندن برق مورد نیاز است.

 

راهنمای خرید کمپرسور دندانپزشکی:

انتخاب و خرید کمپرسور دندانپزشکی نیازمند دقت و حساسیت بالایی است زیرا این دستگاه می‌بایست عاری از هر گونه آلودگی، رطوبت، روغن و سروصدا باشد. مولفه‌های دیگری وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد.
از جمله مهم‌ترین پارامترهایی که می‌بایست به آنها توجه نمود شامل موارد زیر است:

  • میزان تولید هوای فشرده و خالص
  • کیفیت هوای خروجی
  • میزان صدای کمپرسور هوا
  • سهولت در دسترسی به قطعات یدکی
  • مخزن هوا و جنس آن
  • ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی
  • کیفیت و عمر مفید کمپرسور هوا
  • استهلاک کمپرسور هوا
  • بدون روغن کار کردن دستگاه
  • مجهز به میکروفیلتر
  • حجم و فضای اشغالی دستگاه
  • قابلیت جابجایی و حمل آسان
  • اسب بخار
  • فشار PSI
  • پیروی از استاندارهای لازم

اعتبار برند کمپرسور هوا نیز در تهیه ی این دستگاه ضروری است. طبیعتا استفاده از قطعات بادوام و مونتاژ اصولی دستگاه باعث افزایش طول عمر کمپرسور می‌شود و در صرفه جویی اقتصادی بسیار موثر است. هواسازان آیدین تبریز بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده ی کمپرسور دندانپزشکی با بهره گیری از تجهیزات روز دنیا است.

 

جمع بندی :

کمپرسور دندانپزشکی یکی از دستگاه‌های ضروری در مطب‌ها و بیمارستان‌ها است که با هدف تامین و مهیا کردن هوای فشرده مورد نیاز در دندانپزشکی در هنگام انجام اقدامات دندان پزشکی بخصوص جراحی دندان، طراحی و عرضه شده است. خرید این محصول نیازمند در نظر گرفتن مولفه های متعددی است زیرا انتخاب اشتباه به دلیل انتشار گازهای روغنی و آلوده و رطوبت موجب به خطر انداختن سلامت بیماران می‌شود. ما در این مقاله تمامی پارامترهای ضروری را بررسی نمودیم و راهنمای جامعی برای خرید کمپرسور دندانپزشکی را خدمت شما ارائه نمودیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کمپرسورهای شرکت هواسازان آیدین تبریز با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *