نکاتی برای افزایش طول عمر کمپرسورها

کمپرسورها از تجهیزات مهم در صنایع و مشاغل کوچک و بزرگ می‌باشند و وجود آنها برای پیشبرد بسیاری از کارها ضروری است. خرابی کمپرسور می‌تواند باعث ایجاد وقفه در کار و توقف تولید شود. از سویی مجموعه را متحمل هزینه‌های تعمیرات و زمان از دست رفته می‌کند. رعایت برخی نکات می‌تواند منجر به افزایش طول عمر آنها شود و استهلاک دستگاه را به مقدار چشمگیری کاهش دهد.
ما در این مقاله سعی خواهیم نمود برخی از نکات لازم برای افزایش طول عمر کمپرسورها را به طور جداگانه بررسی نماییم؛ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

 

طول عمر کمپرسور و نکاتی برای افزایش طول عمر آنها

کمپرسورها یکی از دستگاه‌های ضروری برای تولیدات و کسب و کارها به شمار می‌روند که تهیه و خرید آنها مجموعه را ملزم به هزینه کردن می‌کند؛ پس بهتر است برای جلوگیری از هزینه مجدد به سلامت آن توجه شود. خرید دستگاه کمپرسور از برندهای معتبر که تولیدات آنها بر پایه ی استفاده از متریال باکیفیت و تکنولوژی روز دنیا است می‌تواند در کارکرد و طول عمر دستگاه موثر باشد.

بعد از تهیه ی دستگاه توجه به برخی نکات می‌تواند ضمن بهبود عملکرد دستگاه، بهره وری و طول عمر آن را افزایش دهد. به طور کلی طول عمر مفید دستگاه به طور دقیق قابل تخمین نیست اما عواملی نظیر کیفیت ساخت و قطعات محصول و نحوه نگهداری و سرویس در افزایش آن تاثیر به سزایی دارند.

رطوبت مخزن کمپرسور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، نشتی یابی کمپرسور، دمای کمپرسور و … از جمله مواردی است که می‌بایست توجه بسیاری به آنها داشته باشید. در ادامه به طور خلاصه به هریک از موارد فوق می‌پردازیم:

رطوبت مخزن کمپرسور

رطوبت مخزن و آب موجود در آن یکی از عوامل کاهش طول عمر کمپرسور است. مکش هوا در کمپرسور باعث ورود رطوبت محیط در کنار هوا به داخل کمپرسور می‌شود و تجمع آن در مخزن پس از عملیات فشرده سازی باعث پوسیدگی مخزن و آسیب به کمپرسور می‌شود.

به طور کلی هوای فشرده بر اثر بخار آب به وجود می‌آید و بعد از ورود به مخزن و خنک شدن معمولا رطوبت فوق در مخزن ته نشین شده و با سوراخ کردن کف آن عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. تخلیه رطوبت فوق برای حفظ سلامت دستگاه ضروری است. برای این کار می‌توانید از شیر تخلیه اتوماتیک مخزن هوا استفاده کنید. این وسیله در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی تولید و در بازار عرضه شده است.

تخلیه روزانه از طریق شیر تخلیه زیر مخزن نیز از دیگر روش‌های ساده برای تخلیه رطوبت مخزن کمپرسور است. البته برخی از مخزن‌ها مجهز به اتودرین برقی می‌باشند و آب و رطوبت درون مخزن کمپرسور هر چند ساعت یکبار به طور خودکار خالی می‌شود. طبیعتا قیمت این کمپرسورها کمی بالاتر خواهد بود اما استفاده از آن راحت تر و مطمئن تر می‌باشد.

 

تعویض فیلتر روغن کمپرسور

تعویض فیلتر روغن کمپرسور بستگی به مدل کمپرسور و نوع روغن مصرفی دارد که توضیحات آن در دفترچه محصول موجود است. به طور میانگین هر فیلتر روغن تقریبا بعد از ۱۵۰۰ ساعت استفاده به دلیل ورود ذرات معلق در هوا به ایراند و ترکیب آنها با روغن می‌بایست تعویض شود. کاهش سرعت روغن در کمپرسور و عدم توانایی آن به انتقال گرما از ایراند به رادیاتور از تبعات عدم تعویض به  موقع فیلتر روغن است.

 

تعویض فیلتر هوای کمپرسور

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، ورود ذرات معلق هوا به ایراند و سایر قطعات کمپرسور می‌تواند به مرور زمان عملکرد این دستگاه را با مشکلاتی مواجه کند و باعث کاهش طول عمر آن شود. فیلتر هوای کمپرسور با افزایش کیفیت هوای ورودی به دستگاه، بر کیفیت هوای خروجی نیز تاثیرگذار است.

فیلتر هوای کمپرسور به طور میانگین پس از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت کارکرد می‌بایست تعویض شوند. برای افزایش طول عمر فیلترهای هوا بهتر است آنها را به طور هفتگی با فشار هوا از آلودگی‌ها و گرد و غبار پاک کنید.

 

نشتی یابی کمپرسور

گذشت زمان باعث فرسوده شدن اجزای کمپرسور و استهلاک دستگاه می‌شود. یکی از تبعات ترک خوردگی و زنگ زدگی اتصالات و شلنگ‌های کمپرسور، نشتی آن است که منجر به افت فشار و کاهش راندمان هوادهی می‌گردد. نشتی در سیستم هوای فشرده یکی از دلایل کاهش طول عمر کمپرسور است که بهتر است به طور مداوم و دوره ای بررسی شود.

در نظر داشته باشید نشتی‌ها می‌توانند از ترک خوردگی و پارگی شیلنگ کمپرسور و اتصالات باشند و می‌بایست به محض شناسایی عامل نشتی، قطعه فوق به سرعت تعویض و یا تعمیر گردد.

 

بررسی و کنترل دمای کمپرسور

دمای کارکرد کمپرسورها یکی از عوامل مهم و حیاتی در افزایش عمر کمپرسور هوا است. طبیعتا بالا رفتن دمای کمپرسور باعث افزایش استهلاک دستگاه می‌شود. حساسیت به دما به دلیل قطعات متحرک و حساس است که منجر به کهنگی و فرسودگی قطعات می‌شود. بهتر است برای اطلاع از میزان مجاز افزایش دما دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمایید.

البته نسل جدید کمپرسورها مجهز به سیستم خاموش کن اتوماتیک در دماهای بالاتر از حد بحرانی می‌باشند که تا حد بسیار زیادی سلامت دستگاه را تضمین کرده و طول عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد.

 

جمع بندی:

کمپرسور هوا یکی از تجهیزات مهم در صنایع و مشاغل گوناگون است که نقش مهمی را در خط تولید عهده دار است. خرابی این دستگاه می‌تواند منجر به توقف تولید شده و طبیعتا هزینه‌های زیادی به جهت تعمیر و ایجاد وقفه در چرخه ی تولید تحمیل خواهد کرد. همچنین پروسه تعمیر یا جایگزینی آن هزینه فرصت بالایی دارد و ممکن است منجر به اتلاف وقت شود. شاید در نگاه نخست هر یک از نکات فوق بی اهمیت جلوه کنند اما توجه به هرکدام از آنها و رسیدگی به ایرادات فوق می‌تواند از آسیب جدی به دستگاه شما پیشگیری کند و طول عمر مفید و بهره وری دستگاهتان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *