کمپرسور هوا چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا دستگاهی پنوماتیک می‌باشد و جهت فشرده سازی هوا یا گاز در صنایع گوناگون نظیر صنایع معدن، پزشکی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله با تبدیل نیرو به یک انرژی جنبشی بالقوه ذخیره شده در هوای تحت فشار کاربری‌های گوناگونی دارند و از کاربردی ترین اجزای کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به شمار می‌رود.

منبع تغذیه و تولید کننده نیروی لازم برای تغییر انرژی و ذخیره ی گاز کمپرسور هوا توسط موتور الکتریکی، موتور دیزلی یا بنزینی و … می‌باشد. اساس کار کمپرسور هوا، محبوس کردن گاز در یک محفظه یا مخزن و فشرده سازی آن برای کاربردهای گوناگون است.

در تعریف کلی و ساده؛ کمپرسور هوا با جذب نیروی لازم از موتور، انرژی الکتریکی را با کمک قطعاتی نظیر میل لنگ، پیستون، شیر، سر و میله اتصال به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند. انرژی جنبشی فوق در بسیاری از صنایع با کاربردهای گوناگون تقاضا می‌شود و نیاز به کمپرسور هوا در بسیاری از زمینه ها به طور مشهود مشاهده می‌گردد.

 

انواع کمپرسور هوا:

کمپرسور هوا تحت عنوان پمپ باد نیز شناخته می‌شود و دارای انواع مختلفی است. مهم‌ترین تفاوت این ابزار پرکاربرد در نحوه فرآیند متراکم کردن است که هر کدام از آنها بر اساس نیاز صنعت انتخاب می‌شوند.

انواع مختلف کمپرسور هوا شامل مدل‌های زیر می‌باشد:

کمپرسور هوای سیلندر پیستونی، کمپرسور باد بدون روغن، کمپرسور هوای اسکرو، کمپرسور پیستونی دبل، کمپرسور باد صنعتی، کمپرسور هوا پنوماتیک، کمپرسور هوای سایلنت یا بی‌صدا، کمپرسور هوا دیافراگمی و کمپرسور هوای خشک پیستونی.

هر یک از موارد فوق دارای کابردها و ویژگی‌های منحصر بفرد می‎باشند و انتخاب آنها بر اساس مولفه‎های گوناگونی از جمله نیاز، کاربرد کمپرسور هوا، بودجه، شیوه ی مصرف، محل مصرف، متراژ محل مصرف و … صورت می‌گیرد. اغلب از کمپرسورهایی با قدرت پایین در مشاغل و کارهای نیمه صنعتی بهره گرفته می‌شود.

هواسازان آیدین تبریز تولید و عرضه کننده ی بهترین کمپرسور هوا به بهره گیری از به روزترین تکنولوژی‌های موجود در جهان است.

 

کابرد کمپرسور هوا:

کمپرسور هوا یکی از اجزای ضروری و پرکاربرد در صنایع است که در سال‌های اخیر با کاهش حجم و کاهش فضای اشغالی با تقاضای بالایی از سوی صاحبان صنایع و کارخانجات مواجه شده است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای کمپرسور هوا می‌توان به موارد فوق اشاره نمود:

  • منبع تغذیه هوای فشرده موتور توربین در صنعت هواپیمایی
  • کاربرد در طراحی و ساخت موتور جت
  • کاربرد در امورات تعمیر نظیر تعمیرات خودروهای سبک و سنگین و …
  • تامین هوای مورد نیاز برای پر کردن باد لاستیک و سیلندر گاز در صنعت خودروسازی و ساخت و تولید
  • تامین هوای لازم برای غواصی در صنایع دریایی
  • جداسازی مواد اضافی از قبیل انواع سند بلاست
  • جابه‌جا کردن قطعات و سیالات مانند رنگ‌پاش
  • تمیزکاری با گاز فشرده
  • طراحی دستگاه‌ های برش یا دریل‌های جراحی در بخش درمانی
  • خنک ‌سازی اجزا و قطعات مانند لوله‌های انتقال مواد غذایی در صنایع غذایی
  • گردش سرما در یخچال ها
  • استفاده در بخش درمانی مانند دستگاه‌ های برش یا دریل‌ های جراحی
  • استفاده در نیروگاه های تولید برق
  • استفاده در انتقال خط لوله گاز طبیعی

 

خرید کمپرسور هوا:

با توجه به انواع مختلف با کاربردهای متفاوت کمپرسور هوا، توجه به نکات لازم پیش از خرید برای داشتن انتخاب درست و بهینه بسیار مهم است. خرید از یک مرجع و فروشگاه قابل اعتماد و استفاده از برندهای معتبر نخستین و ضروری ترین گام در خرید محصول فوق می‌باشد.

استفاده از متریال و قطعات باکیفیت در تولید کمپرسور هوا و تولید محصول نهایی با کیفیت از مزیت‌های خرید از برند معتبر می‌باشد. طبیعتا خرید کمپرسور هوای باکیفیت از اتلاف هزینه و زمان لازم برای تهیه ی مجدد آن جلوگیری می‌کند. ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش و عرضه ی محصول با قیمت مناسب از بزرگترین مزایای خرید از فروشگاه‌های معتبر است.

از سایر مواردی که توجه به آنها تا حد بسیار زیادی در داشتن خرید موثر، ضروری است شامل توجه به فشار هوای خروجی، حجم هوا، منبع تغذیه کمپرسور هوا، مخزن کمپرسور هوا، شاخص اسب بخار، قابلیت جابجایی و حمل آن و نهایتا قیمت محصول با توجه به انواع مشابه آن می‌باشد.

شرکت هواسازان آیدین یکی از بزرگترین تولید و عرضه کنندگان کمپرسور هوا است که محصولاتی با بالاترین کیفیت و طول عمر دستگاه و بسیار مقرون به صرفه به لحاظ اقتصادی را به دست مصرف کنندگان می‌رساند.

 

جمع بندی :

کمپرسور هوا یکی از پرتقاضاترین دستگاه‌ها در صنایع گوناگون است که برای فشرده‌سازی هوا و انواع گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این دستگاه شامل مکش هوا در یک فشار خاص و فشرده سازی آن در محفظه خاص و نهایتا ایجاد انرژی جنبشی با خروج هوای فشرده محبوس شده می‌باشد. ما در این مقاله در رابطه با انواع کمپرسور هوا، کاربرد این وسیله و خرید آن بحث و بررسی نمودیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *